לאה כתבה על הבושה באביה הביפולרי ועל חוויית הגדילה עם אב ביפולרי בספר חצי אוטוביוגרפי.
לאה תיארה את חייה של הגיבורה, נורה, שאביה עבר את אותה חוויה נוראית שעבר אביה שלה, ואמה החליטה להתגרש ממנו, ממש כפי שאירע בחייה שלה.
בקיץ של 1931 חוזרת נורה קריגר בת העשרים משנת לימודים בברלין לחופשת קיץ אצל הוריה. שבים גם שני אחרים: אביה של נורה, הסובל ממחלת-נפש, חוזר מאשפוז, ואמה מנצלת את שובו כדי להשתחרר ולהתגרש ממנו; ואלברט ארין, חברו של האב, מגיע במפתיע מקליפורניה אחרי היעדרות של עשרים-וחמש שנה, וחידה גדולה עוטפת את סיבות בואו. נורה, הבוחלת בעיר וביהודיה, והחוששת שמחלתו של אביה תתגלה גם בה, מגיעה כאורחת שעד מהרה תשוב ותצא מכאן וכמי שמשלה את עצמה שבכוחה להיות חופשייה ואחרת וכבר גמרה את חשבונה עם העבר.
שנת אלף תשע־מאות תשע־עשרה. אנחנו היינו שיירת פליטים החוזרת למולדת. דרך אש וקור וכינים.
דרך הבדידות הראשונה שבילדות. אותו מקרה אווילי: משמר הגבול של הארץ הקטנה, איכרים בּוּרים במדי צבא, שמו את עינם בנעליו הצהובות של האב. אמרו כי סימן מובהק הן, הנעליים הללו, שהוא מרגל בולשביסטי. אחר־כך עצרוהו באורווה ריקה. ויום־יום, עשרה ימים בזה אחר זה, הוציאוהו כביכול להורג. עשרה ימים רצופים נמשך המשחק הזה. והאיש נשבר. אז שמעה אותו נורה לראשונה בוכה בקול דק, נָשִׁיִי, מתייפח. והתחנונים הנואשים בקולה של האם: "למען הילדה ביקשתיךָ, למען הילדה..." ואיזו גברת זרה, שידעה לשמור על הופעתה המצוחצחת אפילו בקרב השיירה הבלויה והרצוצה הזאת: "איך אין הוא מתבייש, גבר בוכה!" וצחוק של בוז - - ובשובם, כלאוהו בבית־הסוהר. משם לא היתה עוד דרך אלא לבית־החולים ההוא.
דרך של שבועיים - מוזר, אך בַּזיכרונות נחרתו לעולמים גם שדות יפים. פרחי הדגניוֹת בקָמָה הגבוהה, ואותו אור זהוב־עמום שבראשית ספטמבר. וצפרדע אחת ירוקה וזעירה שישבה על פי הבאר, בוקר אחד, לאחר גשם, והשמיים היו אפורים ורכים, והירק מבהיק ועמוק.
אומרים שהם רעבו בדרך. אף היא זוכרת: לא אכלה ימים שלמים. אבל הרעב לא הציק. היו מים לשתייה, ומשום־מה נסתפקה בכך. רק זכורה עוד הפגישה הראשונה עם הלחם הלבן, והשמחה לקראתו. לא היה בכך משום עלבון. טוב היה באותה בקתת איכרים מסוידת וחמה. הקש הצהוב על הרצפה, ופרחי האלמוות הוורודים על המוך הזהוב שבין שתי שמשות החלון. והכתלים הצחורים והנקיים כל־כך, לא צינה ולא כינָם. הלחם הלבן היה המבשׂר הראשון של השלום האמיתי, של אותו "לאחר המלחמה", שהובטח לה במשך כל ימי ילדותה. בטוב־לב חייכו האיכרים. האנשים לא הפחידוּה עוד. זו להם הפעם הראשונה שלא היו נוראים, לאחר שבועיים של נדודים בדרך.
והרי הכל היה באותו ערב עצמו: האם הלכה לנסות דבר אל הזקיפים השומרים על האב באורווה, אל אותו קצין טהור־עיניים וּורוד־לחיים, שסיפר בתמימות מלבבת כזאת כיצד הוציא־להורג עשרה קצינים וחיילים מן הצבא האדום: "ירייה אחת, הגברת, והוא נופל כשׂק תבן!" נורה נותרה לבדה על פרשת הדרכים בין שדות - לשמור על גל המטלטלין. ישבה על הצרורות. לבדה. בשדה. על פרשת דרכים. החשיך היום. היה קר. קפאו הידיים והרגליים. עברו חיילים מזוינים. לא נגעו בה. חלפו שעות. היה ברור בתכלית: לעולם לא ישובו ההורים. היא תקפא פה בלילה. ומעט רחמים על עצמה: היא רק בת שמונה, צעירה מכדי למות! אבל הפחד הקפיא את הכל.
ורק בשוב האם, פרץ מפיה בכי סדוק, קצר. אבל אחר־כך היו הבקתה היפה והחמה והלחם הלבן.
נורה פועמת ברומן בחלום רומנטי על חיים אחרים.
את אלברט ארין מעולם לא פגשה פנים-אל-פנים קודם לכן, אך הוא היה לגביה אודיסיאוס אפוף הילה. עוד לפני שהיא פוגשת אותו היא מתאהבת בו, אף שלפי גילו היה יכול להיות אביה.
האהבה לארין, שבעיני נורה היא חלק מן הנהייה לחיות חיים אחרים, אינה שונה מן האהבות הנכזבות החוזרות-ונשנות ביומניה של לאה גולדברג לאורך כל חייה: אהבות חד-צדדיות, שכמו נועדו מראש לא להתממש, המיטלטלות בין ייאוש לליבוי-חוזר, אגב היסוסים מתמידים באשר לרגשותיו של הגבר מושא האהבה, שספק אם הוא מודע לסיטואציה.
מקובל לראות ב'והוא האור' רומאן אוטוביוגרפי. אך נורה, ויותר ממנה לאה גולדברג הכותבת, מבינות את הגורמים לאופי אהבתה של נורה יותר משהבינה אי-פעם לאה גולדברג ביומניה את אהבותיה שלה.
מתוך פרק א, מתוך אתר עברית
הרכבת חוזרת הביתה
"...הרופא השוודי, אשר ישב ממולה נשען במרפקו אל הדלפק הקטן שהוּצא מתחת לחלון, חייך לה והביט חליפות על פניה ועל בבואתן הנרעדת בשמשה השחורה. הוא חייך לצווארה זה הנטוי, ולתנועת מבוכה זעירה של כתפיה הרזות, ולאותן רצינות גדולה והחלטיוּת קיצונית, שהיו משום־מה בעיניה החוּמוֹת ושהן כל־כך נוגעות עד לב בפניהם של אנשים רפים מעט וצעירים מאוד.
ונורה חשה פתאום את מבטו של בן־לווייתה הארעי, שפסק לרגע משיחתו, תחושת מגע של ממש, ובאה בלי־משים במבוכה גדולה וביקשה לכסות את עיניה מפניו, ותוך כדי כך תעה מבטה ונתלה ביהודי בעל הזקן, שישב כבר בהשענת־גב ובהבלטת־כרס והיה מגלגל וממעֵך סיגריה דקה באצבעותיו הצהובות מחמת עישון.
"ומה שמֵך?"
אל־אלוהים! נאנחה נורה בקרבּהּ. ובקול אמרה: "קְריגֶר". "קריגר, קריגר", לעס היהודי את תשובתה, "כך, קריגר..." ושקע בהרהורים עמוקים....עוד שאלה אחת והוא יֵדע, חשבה נורה, יֵדע את האמת!
בחֵמה שפוכה החזירה את פניה אל היהודי, ובטרם יספיק מוחהּ לבחון את מוצא־שפתיה, פלטה:
"אין לי אב! אבי מת! השמעת, מת!"
קולה היה חנוק. מנגד נתעוותו בתימהון ופחד פניו של היהודי הטרדן, שנשתתק בבת־אחת בעלבון, בהכנעה, ברחמים גדולים. וממרחק של ת"ק פרסות היבהב אליה - מטושטש ומזדעזע - מבט נבון ומבוגר, מבט של השתתפות־בצער מנומסה, מתוך עיניו הזרות של השוודי. אבל זה היה היינו־הך.
מה עשיתי? מה עשיתי? ריבונו של עולם, מה עשיתי? חשבה בלי הפוגות אותן המלים עצמן. היא לא העלימה עוד מנפשה כי שקר זה, שקר מקרי כביכול, שנפלט מפיה בשגגה מתוך בושה ורוגז, היה בו משום רצח. דווקא מתוך אותו הרצון הסמוי שבלב, אשר מעוֹדה לא היתה נכונה להודות בו גם לעצמה, ועתה, מאחר שנאמרו הדברים, לא יכלה עוד להתעלם ממנו: חֵפץ־שחרוּר מקולל זה! והזוועה היתה בהכרה נוספת אחת, צדדית כביכול, שאמרה לה כי אומנם בשקר זה צפוּנים מפלט ומוצא ונוחות רבה לעתיד־לבוא: האִמרה שנפלטה עכשיו מפּיה לא ייתכן שתהא עקרה וחד־פעמית. ידעה כי תוסיף להשתמש בה, תנצל אותה, תיהנה ממנה, ממש כאדם הנהנה מהון גנוב. ואין להשיב.
רקתה של נורה היתה נשענת על השמשה הקרה והשחורה של חלון־הרכבת. (השוודי לא הורידוֹ, בכל־זאת, וכל־כך קר, אף־על־פי־כן.) הולֶם לבה ושקשוק הפסים המו בה המיה אחת, לא־נפרדת. חשבה בקצב טרטור הגלגלים:
אולי, אולי אראנו בימים הקרובים מאוד. הרכבת חוזרת הביתה. חשבה:
אבל אני גמרתי בלבי להיות אחרת, להיות שקטה, להיות שקטה, להיות חופשית, להיות אחרת. גמרתי בלבי.-
ובהדליקו את הגפרור ובשאתו אותו אל שפתיה, שׂח השוודי, כמדבר אל נפשו:
"אבי מת כשהייתי בן ארבע. אין אני זוכר את פניו".
נורה ידעה, כי היתה בדיבוּר זה נדיבות־לב מיוחדת במינה, וכי אין היא ראויה לה. לתימהונה חשה כי דמעות מתקשרות בעיניה.
"העשן", ביקשה להסביר, "תמיד עולה העשן לעיני. אינני רגילה לעשֵׁן. רק השנה התחלתי"..
כאשר חזרו לעיר המולדת, היה לילה. האב היה בבית־הסוהר, חברתה של אמא, שושנה ברגמן השמנה, הנוחה לבריות, חייכה ובכתה וחיבקה אותה בזרועות חמות. אחר־כך הטילה אותה במיטה הזאת. פרחי הטַפֶּטין נהפכו לחיות־טרף, עטו עליה בלילה. מן הראי הקטן שעל הקיר הגיחו פנים חיוורים ומתעוותים, וקול אביה התחנן באוזניה: "הרפו ממנה, הרפו ממנה, האינכם רואים, הילדה היא גל של עצבים!" אחר־כך נרדמה וחלמה על האשה הקבצנית הנשרפת בתנור. כאן חלמה. במיטה הזאת. למחרת הבוקר בא הרופא וקבע אדמת.
לפתע עמדה לנגד עיניה דמותו החסונה, המרובעת, של אותו פרופסור פרוסי מגולח־המפרקת, המרצה להיסטוריה, שנהג לעתים להתלהב התלהבות יבשה ולהוכיח את "ההיגיון העמוק של ההיסטוריה האנושית". היגיון עמוק! פניה נתעוותו במשטמה. היגיון עמוק, כשגורלו של אדם נחרץ בעבור נעליים צהובות. אם זהו הגיונם של החיים, לֵך והַאמֵן בהגיונה של ההיסטוריה!
אך פתאום נזדקפה וישבה במיטה ואמרה בלחש:
"אני אהיה מאושרת מאוד, על אפם ועל חמתם!"
כל חייה עסקה לאה גולדברג בציור כתחביב. יומנה מעיד שנהגה לצייר יום יום כשהייתה בנופש ב"בית דניאל" בזיכרון יעקב:
"כאן משקיט אותי ביותר הציור. אבל עם זאת יש לי איזו הרגשה של מוסר כליות. זה משנים שהחילותי לראות עצמי כמוכרחה לעשות דברים "בעלי תכלית" כלשהי . והנה, כשאני עושה משהו שאיננו אלא להנאתי, זה נראה לי לא זאת בלבד כגניבת זמן, אלא כמעט כגניבת הדעת ".
מתברר שהכתיבה, ואפילו כתיבת שירים, הייתה עבורה עיסוק "בעל תכלית ," ודווקא הציור היה בעיניה יצירה לשם הנאה בלבד.
התבוננות בתמונה הייתה גורמת לה לעתים חוויה בעלת עוצמה מתמשכת, חזקה יותר מרשמי נוף או מסע. בריאיון לשמואל הופרט שהתקיים ב-1969 סיפרה:
"היו מקרים שתמונה הייתה מלווה אותי במשך חודשים ... לפני כשבע שנים הייתי בהאג, ופתאם נתגלה לי נוף [של] ורמייר, היה כמעט הלם, וכל הנסיעה הייתה בסימן הנוף הזה".
בשנת 1964, שנים אחדות לפני פטירתה, החלה לעסוק ברצינות גוברת והולכת ברישום, באיור, בציור וביצירת קולאז'ים, לדבריה:
"כדי לנוח ממלאכה אחת על ידי מלאכה אחרת..."
גברת שומיש - גולדברג הבודדה
מתוך כתבה מאת מיה וינשטוק | 17.05.15
ב-1938 הופיע לראשונה סיפורה של לאה גולדברג "נסים ונפלאות" כסיפור בהמשכים על גבי דפי העיתון "דבר לילדים", שבו פעלה מאמצע שנות השלושים למשך עשור ויותר. כתיבתה של גולדברג בעיתון הילדים תחת העורך האגדי יצחק יציב היתה רבה ופוריה.
בש-1954, כחמש עשרה שנים לאחר שהופיע בהמשכים ב"דבר לילדים", אוגד הסיפור לכדי ספר בהוצאת "ספרית פועלים" עם איורים מאת יחזקאל קמחי. ב-1979 יצא "נסים ונפלאות" במהדורה מחודשת וליווה דור נוסף של ילדים. כיום יוצא הספר הנפלא של גולדברג בשלישית במהדורה חדשה (בהוצאת "הקיבוץ המאוחד - ספריית פועלים"), כדי להפוך לידידם של ילדי העתיד, הפעם מעוטר באיוריו של מישל קישקה, המקנים לספר טעם חדש-ישן.
במרכז הספר עומדות דמויותיהם של הילד נסים, הקוף נפלאות, ודמותה של המספרת, בת דמות מבוגרת של לאה גולדברג עצמה. הן את נפלאות שהלך לאיבוד והן את נסים, ילד עני שאמו חולה ושנותר לטפל באחיו הקטן תוך כדי שהוא מוכר שרוכי נעליים ברחובות תל אביב, פוגשת המספרת בנפרד באותו היום ממש. השניים נכנסים לחייה בסערה, ממלאים את ביתה הבודד באהבה, בעניין ובצחוק, עד שלבסוף נמצא להם בית קבע אצל בעליו המקוריים של נפלאות, הדוקטור כלומברוש.
ספרה של גולדברג מלא בשנינויות שפה נפלאות, בתיאורים קצרים ונהדרים של העיר הצעירה תל אביב ושל החיים בה, באהבה ובהערכה לילדים, אך מעל הכל זהו סיפור על אנשים החיים בצדי החברה, אנשי שוליים, הנושאים בקרבם כאב גדול. סיפור מלא אהבת אדם. כאשר פוגשת דמות המספרת את נפלאות על גג הבניין, עוצרת היא רגע ומתבוננת בנוף:
"'הבט היטב, נפלאות, הבט וראה,' אמרתי. 'הנה זו עירי האהובה, לבנת הבתים, הנה זה הים הכחול והגדול השם לה גבול... ושמא יודע אתה, נפלאות, למה שונים כל כך בעיר הזאת חייהם של בני אדם? הנה לגברת מה-בכך יש עזי ולדודה יוכבד יש יעקב'לה ומרים, ואני דודה של שום-איש ואין לי איש. הנה מרים ועזי ויעקב'לה, הכל ניתן להם.
"בסתיו, בחרף ובאביב הם לומדים בגן ובבית הספר, ובקיץ רוחצים בים הכחול הזה ומשחקים כאוות נפשם, האכל בא על שלחנם בשעתו ומטה חמה ונוחה מצעת להם בלילה, ואלו נסים, נסים שחור העינים, מתרוצץ ברחובות ומוכר את שרוכיו, ולחמו צר ואמו חולה ואחיו הקטן עזוב לנפשו, ויחיא מכה אותו! הטוב הדבר בעיניך, נפלאות?'"
כך "נסים ונפלאות" שופך אור חם ואוהב על שולי החברה: על ילדי ההפקר המשוטטים ברחובות מזי רעב, או על קוף קטן ואובד שנשות הבניין טוענות בכעס שהוא נושך ושיש לו כלבת, על דוקטור כלומברוש ששכל את בנו, ואף בא לידי ביטוי בדמותה של המספרת: אותה זקנה שלה חסרות שתי השיניים הקדמיות, שגם עיסוקה נחשב לשולי משום שהיא אמנם סופרת, אך סופרת של ילדים, תחום שולי מבחינה תרבותית.
אישה מוזרה ובודדה זו, אשר הקקטוסים שאותם היא מגדלת הם חבריה הטובים, מעוררת את תשומת הלב של קוראיה הקטנים לכאב הפערים החברתיים, לכאבו של אובדן, לטעמה המר של הבדידות ולחוסר ההוגנות של החיים. אולם את כל הקשיים הללו שהיא מציבה מולם, את הפגמים, החורים והחרירים, היא ממלאה בחמלתה הגדולה.
כשגולדברג התחילה לכתוב את "נסים ונפלאות" היא היתה אישה צעירה, בשנות העשרים לחייה, ואילו את המספרת בת דמותה הפכה לאישה זקנה ובודדה, ל"דודה של שום-איש". שם נבואי ועצוב זה, שכן היא המשיכה כל חייה להיות דודה של שום איש, מלווה את שמה בכל הכרוך בכתיבתה לילדים עד היום.
אין אדם שיכול היה להטביע שם נהדר ומכמיר לב שכזה עבורה. רק היא לבדה יכולה היתה לנסח בצורה לירית אך אמיתית כל כך את עצמה.
לנו נותר לנסות ולהתנחם באותה נחמה שהיא הציעה לעצמה אחרי שנסים עובר מביתה לביתו של כלומברוש: "אולי, חשבתי בלבי, אולי כדאי לספר להרבה-הרבה ילדים את קורותיהם של שני ידידי, של נסים ונפלאות. הרי כאשר אני מספרת סיפור לילדים הם יודעים, וגם אני יודעת, שאני הנני הדודה שלהם. לא, איך נסים אמר? לא דודה, אלא חברה של כולם."
לאה גולדברג כתבה את השיר בשנת 1951 על ארץ הולדתה ליטא. ב1970 הלחינה אותו דפנה אילת על פי בקשתה של חווה אלברשטיין.
מכורה שלי, ארץ נוי אביונה -
למלכה אין בית, למלך אין כתר.
ושבעה ימים אביב בשנה
וסגריר וגשמים כל היתר.
אך שבעה ימים הורדים פורחים,
ושבעה ימים הטללים זורחים,
ושבעה ימים חלונות פתוחים,
וכל קבצנייך עומדים ברחוב
ונושאים חיוורונם אל האור הטוב,
וכל קבצנייך שמחים.
מכורה שלי, ארץ נוי אביונה,
למלכה אין בית למלך אין כתר.
רק שבעה ימים חגים בשנה
ועמל ורעב כל היתר.
אך שבעה ימים הנרות ברוכים
ושבעה ימים שולחנות ערוכים,
ושבעה ימים הלבבות פתוחים,
וכל קבצנייך עומדים בתפילה,
ובנייך-בנותייך חתן כלה,
וכל קבצנייך אחים.
עלובה שלי, אביונה ומרה,
למלך אין בית, למלכה אין כתר -
רק אחת בעולם את שבחך אמרה
וגנותך-חרפתך כל היתר.
ועל כן אלך לכל רחוב ופינה,
לכל שוק וחצר וסמטה וגינה,
מחורבן חומתייך כל אבן קטנה
אלקט ואשמור למזכרת.
ומעיר לעיר, ממדינה למדינה
אנודה עם שיר ותיבת-נגינה
לתנות דלותך הזוהרת.
______________
"זֶה מִכְּבָר אֵין אִישׁ מְחַכֶּה לִי שָׁם"
"עוֹד שָׁבוּעַ, עוֹד חֹדֶשׁ, עוד שָׁנָה": לאה גולדברג נפרדת מהחיים
"בסוף מתרגלים להכל", קובע המשפט הידוע. אבל האמת היא שתחושת הבדידות שליוותה את לאה גולדברג כל חייה רק הלכה והתעצמה לקראת הסוף – תחושה אליה לא התרגלה היוצרת, ואיתה סירבה להשלים.
הַדֶּרֶך קְצָרָה. הַחוּג צֻמְצַם.וּבְכֵן מַה?עוֹד שָׁבוּעַ, עוֹד חֹדֶשׁ, עוד שָׁנָה?
כל מכריה של היוצרת והחוקרת מעידים עליה שמעולם לא השתייכה. גם כשעלתה ארצה בשנת 1935 ומנהיגי הדור הצעיר והמודרניסטי בשירה קיבלו אותה בחום ובאהבה, סירבה להתחייב בכל ליבה: לא הייתה זו החדשנות שלהם שהפריעה לה, אלא דווקא הזלזול במסורות ספרותיות שלמות שהגיעו לפניהם.
גם ברגעיה המהפכניים ביותר סירבה גולדברג להפנות עורף לעבר, והעדיפה את מלאכת הפירוק וההרכבה מחדש. היא גם סירבה לשאוב ממקור יחיד או להתחייב לז'אנר מסוים. גולדברג התעקשה להתחבר אל הכלל-אנושי כשכולם סביבה כתבו בסגנון לאומי מתוך ידיעה ברורה שהדבר ייפגע במוניטין שלה. וכשצעירי הדור התקבצו סביב המשורר אברהם שלונסקי, היא שמרה על הזכות להצטרף או להתבודד – תלוי במצב הרוח שנח עליה באותה שעה.
כך גם באהבה. היא לא הרבתה לדבר על כך, אך כל מי שהכיר אותה ידע שמלבד כמה רומנים קצרים, לא מצאה מעולם מישהו שיצליח לחדור מבעד למעטה הבדידות שלה.
באביב 1969 אובחנה לאה גולדברג כחולה בסרטן השד. חודשים ספורים לאחר האבחון עברה ניתוח בו הוסר אחד משדיה. תחילה היו הערכות הרופאים אופטימיות, אך כשחזרה לארץ מנסיעה לשוויץ העלו הבדיקות שגרורות הסרטן התפשטו בגופה.
במיטת חוליה נפתח הפרק האחרון והחותם של יצירתה. היא מילאה את הקיר הצמוד למיטתה בסדרת רישומים חולמניים ועמוסי זיכרונות. באותה מיטה חיברה שירים אחרונים, וביניהם את השיר "זה מכבר".
אם ניתן ללמוד מ"זה מכבר" משהו על רגשותיה של גולדברג לנוכח המוות הקרב, נראה שפחד עמוק אחז ביוצרת בכל פעם שבה הרהרה בשכחה שתבוא על זכרה לאחר לכתה. אם בחייה "אֵין אִישׁ מְחַכֶּה לִי שָׁם", מי יזכור אותה לאחר מותה? גולדברג האמינה שכל חותם שקיוותה להשאיר יימחה וייעלם אִתה.
לאה גולדברג נפטרה ב-15 בינואר 1970.
בניגוד גמור להערכה שלה עצמה – מותה הותיר חלל עצום בלב רבים. בהלווייתה ספד לה חוקר המיסטיקה הנודע גרשם שלום וביטא את מה שהרגישו רבים: "הפסדנו משהו שקט וצנוע, משהו יקר ובלתי-חוזר, דיוקן של אדם אציל ומופת אפילו בתהומות בבדידותה".
השירים האחרונים שלא כונסו בחייה, וביניהם "זה מכבר", הופיעו שנה לאחר מותה בקובץ "שארית החיים". בשנת 1973, בזמן שמלחמת יום הכיפורים גבתה את חייהם של אלפי חיילים בחזיתות סיני והגולן, התגלגל קובץ שיריה האחרון לידיו של הזמר אושיק לוי. באותה שעה הופיע לוי יחד עם מתי כספי באחד מבסיסי צה"ל בסיני. השיר "זה מכבר" צד את עיניו של לוי, והוא ביקש מכספי להלחין אותו.
שנה לאחר מכן הופיע השיר המולחן באלבום השני של לוי, אלבום הנושא את שמו. בשנת 1978 הופיע השיר בביצועו של מתי כספי באלבומו "צד א' צד ב'". אלבום האוסף של אושיק לוי שיצא לאור בשנת 1998 נושא אף הוא את שם השיר.
לקריאה נוספת אנו ממליצים על הביוגרפיה של לאה גולדברג, מאת פרופ' חמוטל בר-יוסף. הספר ראה אור במרכז זלמן שזר כחלק מסדרת 'גדולי הרוח והיצירה בעם היהודי'.
כפי שכתבה ברבים משיריה, כל ערב זימן לה בדידות וכאב:
אביה של לאה, אברהם גולדברג, הכלכלן שייסד את מערכת הבריאות של ליטא, היה חולה במאניה דיפרסיה. כשלאה הייתה בת 8, התפרצה אצלו המחלה בעקבות איום מיותר של חיילים משועממים על חייו, בגבול ליטא. אז גם החלה לאה לכתוב יומן. שירים כתבה מאז גיל 5.
כשפרצה מלחמת העולם הראשונה נאלצה המשפחה לנדוד ברחבי רוסיה במשך 4 שנים ולאה חיה כפליטה בכפרים קטנים. לאחר שראתה חיילים נלחמים ונהרגים היא החלה להמציא סיפורים כמפלט למציאות קשה.
בתום המלחמה, כשהמשפחה הייתה בדרכה חזרה לקובנה, על גבול ליטא, החיילים התעללו באביה לעיניה בגלל שנעל נעליים צהובות בגוון אדום. הם טענו שהוא מרגל קומוניסטי, ולכן העמידו פנים כאילו הם עומדים להוציאו להורג. כך בכל יום במשך 10 ימים.
ביום העשירי מאבד אברהם את שפיות דעתו ומתאשפז עד אחרית ימיו בפנסיון גרמני לחולי נפש. הוא נספה כנראה בשואה, עשרות שנים לאחר מכן.
מהרגע שהוכנס אברהם גולדברג למוסד לחולי נפש, החלו החיים האחרים של בתו הקטנה לאה ושל צילה אמה. אצל האם היו מסירות נפש מוחלטת והקדשת כל זמנה ויכולתה לטיפול בבתה. על קברה נכתב, לבקשתה: "אמה של לאה גולדברג". אצל הבת החלו חיי התעלות הנפש, יצירה והרחבת הדעת, ועימן גם אכזבות מרות וייסורים.
כבר כשמלאו ללאה גולדברג 12, כתבה: "אני חייבת להיות משוררת עברייה חשובה. אם לא, אין טעם לחיי".
בגיל 15 בראה לאה את בית המילים, שהיא, מלכת המילים, שולטת בו. לאה החליטה שהיא כותבת רק בעברית, וזאת הייתה שליחותה מאז ועד יום מותה.
לאה כתבה את ספרי ושירי הילדים שכולנו גדלנו עליהם: איה פלוטו, מה עושות האיילות בלילות, דירה להשכיר, המפוזר מכפר אז"ר, נסים ונפלאות, מעשה בצייר והילדים מרחוב ארנון.
בספר הילדים הנוגע ללב שכתבה, "ניסים ונפלאות", שואל אותה יעקב'לה הקטן:
"אני פוחדת ללדת ילדים כי אבי חלה במחלת השיגעון ואסור לאנשים כמוני להביא ילדים לעולם".
לאה גולדברג (1911 - 1970), ילידת קובנה שבליטא, היא מהמשוררים העבריים המפורסמים ביותר בעת החדשה, סופרת מבוגרים וילדים, מתרגמת, מבקרת וחוקרת ספרות, כלת פרס ישראל לספרות לשנת 1970. פרופסור לספרות השוואתית באוניברסיטה העברית בירושלים.
לאה מעולם לא התחתנה ולא ילדה, והאהבות שחוותה היו נכזבות ובלתי אפשריות.
בספרה "שיחות עם משורר" ציטטה את טאסוֹ של גתה אומר:
״ואם דרך האדם להאלם דום בייסוריו לי נתן האל לומר את אשר סבלתי...״.
אומרים (אני ממש לא בטוח) שסיפור האהבה הגדול (וכנראה הבלתי ממומש) של לאה גולדברג היה עם המשורר אברהם בן יצחק, שפרסם בסך הכול שנים עשר שירים בחייו, וזכה לתהילת עולם ("אשרי הזורעים ולא יקצורו / כי ירחיקו נדוד", כתב כזכור באחד משיריו המפורסמים, שיר בשבח הנסיעה ונגד הבורגנות).
בספרה הקטן "פגישה עם משורר", שכולו נסב על פגישותיה עם בן יצחק, מודה גולדברג רק ב"משהו הדומה להתאהבות":
נכונה אני להיות על ידו קטנה עד מאוד, לא רק משום שאני מתייחסת אליו אחרת, לא משום שאני אשה ויש כאן משהו הדומה להתאהבות, אבל פשוט משום שאני יודעת תמיד כי יש גדולים הרבה ממני, ונכונה להרכין ראש בפניהם.
שוב הענווה הזו. האושר שבענווה. התחושה הנהדרת שיש מי שיודע יותר ממך, ואתה מתמכר לקסם הדעת שלו. אבל לשאלה אם התקיים ביניהם מגע מיני התשובה היא לא, כפי שמיטיב לצטט המשורר אלי אליהו ברשימה יפה במיוחד שכתב על הספר ההוא ב"הארץ". בעניין זה אומרת לנו לאה גולדברג במפורש: "הוא היה אהבתי הגדולה, היחידה, שלא חלפה ולא תחלוף, היחידה שערכה היה מלא… הייתה זו האהבה האמיתית שנתנה לי כל מה שאהבה ללא מגע ותשוקה יכולה לתת".
ועוד נוגע אלי אליהו בציטוט נפלא אחר של לאה גולדברג מתוך הספר, שבו היא שונאת את חייה היוקרתיים, המסודרים כפרופסור לספרות השוואתית באוניברסיטה העברית. היא כמעט מקנאת באלזה לסקר שילר, המשוררת היהודייה-גרמנייה הגדולה שחיה בשנותיה האחרונות בירושלים, משוגעת ועזובה, על שיגעונה ועל אומללותה:
העניות הנוראה הזאת, הבדידות המטורפת הזאת של המשוררת הגדולה. האם לא הייתי גם אני חייבת להיות דלה, גלמודה, וכמעט מנודה כמוה, אילמלא עשיתי שקר בנפשי כל הימים, אילמלא חטאתי לאמת, לטוהר, לשירה?… ואני – אנה אני באה לפניהם עם החיים "הנורמליים" שלי.
כלומר, אפילו אומללותה ובדידותה שלה עצמה נראו ללאה גולדברג כמותרות של בורגנות, לעומת הבדידות והאומללות של משוררים מיוסרים יותר ממנה. במובן זה מותר לומר שהיא בחרה אולי בערירות שלה כחלק מגורל המשוררת.
ודווקא האישה הזו, שלא היו לה ילדים משלה, כתבה כמה מספרי הילדים הכי אהובים בעברית. הגֵנים הרוחניים והנפשיים שלה עברו למאות אלפי ילדים בישראל, שזה אולי הרבה יותר מהגֵנים הממשיים שאנחנו יכולים להעביר לדורות הבאים באמצעות ילדינו. שלא לדבר על השירים שהפכו לפזמונים נפלאים, שזו אולי המתנה הכי גדולה שיכול משורר לקבל בימינו.
_____________________________
אהבתה הגדולה של לאה הייתה אהבתה לאברהם בן יצחק
מתוך כתבה מאת אבי הרטמן, אתר מבט על | 29/12/2018
הוא היה שתקן חמור סבר וביקורתי, משורר שפרסם שנים-עשר שירים בלבד, מבוגר ממנה ב-28 שנה .
אברהם בן יצחק הותיר עליה רושם עז והיא כתבה: "אם תתן לי חלקי / באימת מחשכיך / אולי יאור לי מעט / אם תפרוק על כתפי / את כובד עולך מעליך / אולי יקל לי מעט". אברהם בן יצחק היה המודל של הגברים שלא רצו להתקרב אליה. יש כאלה שאומרים שהיה הומוסקסואל. הדחיה שלו והקשר שלה אליו התאימו לה והזינו את מעיין היצירה שלה: "את אישה לא יפה, בת עשרים ושתיים / נר כבוי על שולחן-שבת / כירח חיוור-שקוף בין אורות שמיים / את תמיד בין תכלת תהומות ואחת". כך כתבה על עצמה.
13 שנים לאחר המפגש הראשון שלהם, נסעה לאה לבקר אותו בבית המרפא ברמתיים והביאה לו ספר ומכתב. הוא ישן במשך כל הביקור. כשהיא חזרה לתל אביב פקח אברהם בן יצחק את עיניו ואמר לרופאה "אינני רוצה לקרוא עוד היום אמות".
"ביום הולדתי ב-29/5 מת אברהם בן יצחק. מאז בעצם אין חשיבות לכל דבר זולת העובדה הזאת". שנתיים אחר כך פרסמה לאה ספר זיכרונות על בן יצחק – 'פגישה עם משורר' – שמגיל 27 ועד סף שנת ה-40 לחייה היה אהבתה הגדולה והחד-צדדית.
בשנת 1952 קיבלה לאה הזמנה ללמד באוניברסיטה העברית בירושלים ושמחה להיפרד מתל-אביב ומשלונסקי. תוך זמן קצר היא השתלבה באוניברסיטה וחשה בה כבתוך ביתה. בביתה, טיפלה אמה בכול ואפשרה לה להתפנות ליצירתה: "תמונתך כה שלווה את אחרת / קצת גאה ונבוכה על זה שאת אימי".
ז'אק אדו, המורה לצרפתית באליאנס בחיפה, שהיה צעיר ממנה בשנתיים, היה מושא האהבה החדש שלה. ביומנה היא מספרת כיצד הוא סיים ללמד ורצה לחזור לשווייץ ונפרד ממנה. ב-1952 היא כתבה: "הוא עשה את שלו, הוא תרם הרבה לספרות העברית".
בשנת 1963 מתפרצת אהבתה הגדולה האחרונה. שמו היה פאולו ויואנטה, מרצה איטלקי צעיר שהכירה באוניברסיטה העברית ובעקבותיו נסעה לאיטליה כי חשבה, בטעות, שהוא הזמין אותה אליו, אך שם מצאה אותו עם סטודנטית אמריקאית צעירה. במחזור שיריה 'נעילה' תיארה לאה את צלקות חרפתה ואת קינתה: "איך משתנה האור שבשמים / ואיך נופלות / כציפורים מתות / אהבותיי".
ועוד: "הלכה ברחוב אישה זרה/ אישה לא יפה ולא צעירה,/ ראוה זרים, ופניה זרים,/ ואמרו: אישה מוזרה".
במאי 1969 והיא בת 59 חשה לאה ברע. בגופה התגלה גידול ממאיר בשד, בשלב שבו כבר לא היה טעם לנתח. היא הגיבה בשמחה: "יופי עכשיו אוכל לצייר בשקט". זמן קצר אחר-כך התגלה סרטן גם בריאותיה: הסיגריות שעישנה כל חייה הם אלה שגרמו למותה.
ב-15 בינואר 1970 נפטרה לאה גולדברג. "אבל אמא. מה יהיה על אמא?" היו המלים האחרונות שאמרה, בטרם שקעה בתרדמת. אמה האריכה ימים עוד 12 שנה אחריה.
תודות לעורכת: כרמתי אביבי
האמנם
מילים: לאה גולדברג | לחן: חיים ברקני וסשה ארגוב
פורסם לראשונה בעיתון דבר, ב-19 בפברואר 1943
"לאה גולדברג בחמישה בתים"
סרט של יאיר קדר על לאה גולדברג שסבלה מדיכאון ואביה סבל ממאניה דיפרסיה -